Filozofia człowieka w instytucji szkoły
10 listopada (piątek) godz. 18:00
z Małgorzatą Turczyk i Markiem Kościelniakiem
rozmawia Krystyna Ablewicz
Czemu, a może komu ma służyć szkoła? Społeczeństwu jako „transmisyjny pas” utrzymujący jego wartości? Rozwojowi dziecięcej indywidualności? A może być „przedłużonym ramieniem” aktualnej władzy? Kto szkole stawia cele jej pracy oraz sposoby ich realizacji? Wiedza psychologiczna, społeczno-kulturowe tradycje czy doraźne interesy polityków?
Za każdą instytucjonalną praktyką szkoły skrywa się określona koncepcja człowieka oraz jego relacji ze światem. Uczestnicy niniejszego spotkania sięgną do filozoficznych tradycji leżących u podstaw koncepcji polskiej szkoły oraz zaakcentują perspektywę współczesnej antropologii pedagogicznej. Głównym jednak wątkiem toczącej się rozmowy będzie człowiek w pedagogicznej koncepcji szkoły.
Uczestnicy panelu:
Miejsce: Siedziba Instytutu Myśli Józefa Tischnera przy ul. Sławkowskiej 14, I. p. Kraków
Bezpłatne wejściówki można otrzymać pisząc na adres: instytut@tischner.org.pl
Ksiądz dr hab. Marek Kościelniak pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki w Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest absolwentem pedagogiki na UJ oraz filozofii i teologii na PAT, gdzie uczęszczał m. in. na seminarium magisterskie ks. prof. Józefa Tischnera.
Pani dr Małgorzata Turczyk jest doktorem nauk społecznych, pedagogiem, a jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki współczesnej dydaktyki, szkoły oraz praw dziecka, ich ochrony i realizacji w rzeczywistości edukacyjnej.
Pani dr hab. Krystyna Ablewicz profesor UJ jest pedagogiem i psychoterapeutką. Pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, praktykuje psychoterapię w nurcie humanistyczno-egzystencjalnym (jest absolwentką Instytutu Integralnej Psychoterapii Gestalt w Krakowie).